Cégnév választás okosan!

Sokszor fejtörést okoz a “megfelelő” cégnév kiválasztása. A gondos mérlegelés helyénvaló, hiszen egy jó név hatékonyabbá teheti a vállalati reklámokat, promóciós anyagokat. Sőt, a névnek szerepe van a jó első benyomás kialakításában is az üzleti partner szemében. A cégnév választásnak vannak alapvető irányelvei, amelyekből a legfontosabbakat csokorba szedtük.

Erre ügyeljünk a cégnév választásnál!

A vállalkozás neve tükrözze a vállalkozás tevékenységét. A “DT Matrix” elnevezés például  egyáltalán nem utal semmilyen tevékenységre, míg a “Prima Pék” esetében minden világos.

A cégnév legyen hatásos. Ennek később sok hasznát lehet venni a reklámanyagokban, az internetes megjelenésnél, a névjegykártyákon. A hatásos alatt értendő: különlegesen hangzó, találó jelentésű, esetleg szójáték jellegű. Az ilyen neveket könnyebb megjegyezni. Ki ne akarná, hogy a cégének neve a találkozó után is ott csengjen a tárgyalópartnerre fülében?

Könnyű legyen kiejteni. Egyszerű, de fontos szabály. Egy nehezen kiejthető név használatát akaratlanul is kerüljük. Ha a vállalkozásról esik szó például egy beszélgetésben, akkor nem annak nevét, hanem valami helyettesítő szót fognak használni. Pedig a cégnév minél többszöri elhangzása (többek között) erősíti a “márkanév” jelleget.

Legyen egyszerű és rövid. Egy kis túlzással élve: minél rövidebb a cégnév, annál jobb! Ha lehet, ne legyen hosszabb két szótagnál. Ne tartalmazzon speciális karaktereket. Ez megkönnyíti a név megjegyzését és használatát.

Saját név használata. Gyakran találkozhatunk a tulajdonos nevével a cégnevek között. A saját név használata kifejezetten előnyös, ha a név tulajdonosa már ismert a szakmában. Ebben az esetben a szakmai hitelesség azonnal átadódik a személyről a vállalkozásra. A személynév használata esetén a cégnévben a saját névhez hozzá kell tenni azt is, hogy a vállalkozás mivel foglalkozik.

Valós szavak használata. Egyes vállalkozások cégnévként fantázia nevet használnak, azaz kitalált szavakat, vagy maguk által kreált mozaik szavakat. Ez általában nem előnyös, mert az emberek inkább vonzódnak azokhoz a nevekhez, amelyekben általuk ismert és értelmezhető szavak vannak. A név megjegyzése is könnyebb a valós szavak használata mellett.

Szóösszetétel valós szavakból. Ez pontosabban két (esetleg több) valós szónak, vagy azok rövidített – de még érthető – változatának egymáshoz illesztését jelenti. Az ilyen cégnevek egyrészt egyediek, másrészről rendelkeznek a valós jelentésű, könnyen megjegyezhető szavak előnyeivel. Ilyen cégnév például a “Siotour” (utazási iroda) vagy a “Dropbox”. Az utóbbi név egy internetes fájltároló szolgáltató neve, amelyben a Drop (ejt, esik, csepp) és a box (doboz) összeolvasztása remekül utal a szolgáltatás jellegére, és egy nagyon könnyen megjegyezhető márkanevet eredményezett.

Szó megváltoztatása.  Bár nem magyar, azért jó példa rá a digg (lásd: digg.com) név. Az eredeti szó a “dig”, amely ásást jelent. A szó utolsó betűjét megkettőzve létrejött egy olyan új, nem létező szó, amely sokkal jobban alkalmazható logó készítésnél, mint az eredeti. Erősebb a karakterre, ezért könnyebben rögzül az emberek emlékezetében. Ugyanakkor, a szó nem veszítette el eredeti jelentését, hiszen a kiejtése ebben a változatban is ugyan olyan, mint az eredeti szóé. A változtatás tehát eredetiséget kölcsönzött a cégnévnek, a változtatás számos egyéb előnye mellett.

Névgenerátor használata. Sajnos, itt megint csak az angol nyelvterületre tévedünk. Magyar üzleti név generátort a cikk szerzője nem ismer, ha valaki talál ilyet, akkor használhatja azt is. Amennyiben a vállalkozás neve lehet angol nyelvű is, akkor nagy segítséget jelenthet egy üzleti név generátor. Ilyen például a businessnamegenerator.com is. Egy-két – a vállalkozásra jellemző – kulcsszó megadása után gombnyomásra ezernél is több javaslat jelenik meg. Csak tudjunk választani a gazdag kínálatból!

Legyen elérhető domain névként is. A mai internet központú világban a világhálón való jelenlétet sokszor nem lehet elkerülni. Amennyiben a vállalkozás életében fontos, hogy az interneten is megmutassa magát, akkor a cég nevét érdemes összehangolni a saját honlap domain nevével. Miért? Hát azért, mert az internetes cím (a domain név) egyrészt a vállalkozás “internetes logójaként” is tekinthető, másrészt a domain név fontos szerepet játszhat abban, hogy az adott honlapot a látogatók megtalálják. És tudjuk, hogy ez nagyon fontos szempont ha azt szeretnénk, hogy a honlapunk vevőket generáljon az üzletünk számára.

Rossz praktikák

Kerülni kell a túl hosszú, bonyolult, nem egyértelmű, vagy nehezen kimondható neveket.

Ne alkalmazzunk a cégnévben olyan hétköznapi szavakat, amelyek a szürkeségbe, és a feledés homályába taszítják a vállalat nevét. Hétköznapi, szürke szavakkal nehéz lesz kitűnni a versenytársak közül, vagy felkelteni a figyelmet egy reklámkampány során.

Városnév, földrajzi név nem feltétlenül előnyös. Nem érdemes a vállalkozás székhelyéül szolgáló városnak, vagy földrajzi térségnek a nevét belefoglalni a vállalkozás nevébe, kevés kivételtől eltekintve. Később, amikor a vállalkozás területileg terjeszkedni kezd, egy ilyen név már inkább gondot jelent, hiszen ellentétben áll a tevékenység valódi kiterjedtségével. A “Diósdi Hentesek Kft.” például nehezen tudná meggyőzni potenciális üzleti partnerét arról, hogy ő Győrben is teljes körű szolgáltatást tud nyújtani.

Ha már megtörtént a “baj”

Ha kiderül, hogy a vállalkozás korábban választott neve nem megfelelő, akkor nyugodtan le lehet cserélni egy jobbra. A gyakorlat azt mutatja, hogy egy átmeneti időszak után az új név előnyei sokkal erősebbek, mint az átállással járó – főként – adminisztratív nehézségek.