Ha tehetik, kerülik a kockázatot a magyar vállalkozók

A vállalkozás körülményeit befolyásoló tényezőket vette górcső alá az „Amway Globális Vállalkozói Jelentés 2018” (AGER) című, 44 országra kiterjedő, közel 50 ezer fős friss reprezentatív kutatás. A nemzetközi felmérés magyarországi adatfelvételét a GfK Hungária végezte.

Az AGER nyolc éve követi nyomon a vállalkozói környezet és a vállalkozói hajlandóság változásait. Az idei kutatás fókuszában azok a külső és belső tényezők állnak, melyek segíthetik vagy akár hátráltatják az embereket abban, hogy saját vállalkozást indítsanak.

A kutatás szerint a magyarok negyede szerint a vállalkozáshoz szükséges technológiák rendelkezésre állnak az országban is, de kevesen érzik úgy, hogy érthető adórendszer (14 százalék) és támogató oktatási rendszer (13 százalék) segítené itthon a saját lábra állást. A hazai gazdasági helyzet a válaszadók tizede szerint megfelelő a vállalkozás indításához és mindössze 9 százalékuk gondolja úgy, hogy érthető a vállalkozások jogszabályi környezete Magyarországon. A külső tényezők megítélése összességében hasonló hazánkban, mint Horvátországban, Lengyelországban vagy Szlovákiában, de lényegesen kedvezőtlenebb, mint Csehországban, a balti-országokban vagy Szlovéniában.

Az AGER 2018-as felmérésében megvizsgálta az önfoglalkoztatáshoz kapcsolódó attitűdöket. Az adatokból kiderült: a magyarok inkább hajlandóak feláldozni szabadidejüket (39 százalék), akár üzleti ötletük is lenne (35 százalék) és támogatónak érzik szűkebb környezetüket (52 százalék). A bukás kockázatát azonban kevesen vállalják (14 százalék) és még kevesebben tudják, honnan teremtenék elő a vállalkozáshoz szükséges tőkét (12 százalék).

Nem meglepő módon a hazai válaszadók a cég indításához szükséges tőke előteremtésében szorulnak leginkább támogatásra (35 százalék), ezzel hazánk a 4. helyen szerepel a vizsgált 44 ország rangsorában. Adózási és jogi kérdésekben a magyarok 20 százaléka, ügyfélszerzésben, marketingben 13 százalékuk kérne segítséget. A legmagabiztosabbnak az üzleti ötlet kitalálásában (8 százalék) és a megfelelő munkavállalók megtalálásában (8 százalék) érezzük magunkat.

Forrás: vg.hu // AGER
Kép: Pexels